loader-img
loader-img-2

Ikigai: ایکیگای

امتیازدهی
1 (5)
معرفی کتاب

ایکیگای

زندگی هر انسانی معنا و هدف منحصر به فرد دارد،حتی اهداف مشترک نیز در نهایت جزئیاتی متفاوت دارد، اما انگیزه به ثمر رساندن هر یک از هدف های کوچک و بزرگ و‌ متفاوت انسان چیست؟ 
ایکیگای همین انگیزه است!
ایکیگای واژه ای ژاپنی تشکیل شده از دو کلمه ایکی به معنی زنده بودن و واژه کای به معنی ارزش داشتن است که بنا بر سهولت تلفظ گای تلفظ می‌شود و در نهایت واژه اصلی را به * دلیلی برای بودن*  معنا می‌کنیم.
منبع ازرش هر فرد ایکیگای او را شامل میشود.
از این واژه برای اشاره به شرایط ذهنی و روحانی‌ای به کار می‌رود که تحت آن‌ها اشخاص احساس می‌کنند که زندگی آن‌ها سرشار از ارزش های متوالیست اما نه صرفا در شرایط اقتصادی آن‌ها.
رفتارهایی که باعث می‌شوند ایکیگای را در درون خود پیدا کنیم، اجباری نیستند، بلکه از میل و علاقه و سلیقه درونی افراد سرچشمه میگیرند.
فلسفه ایکیگای در دنیای فعلی برای پیدا کردن مشغال مناسب افراد نیز استفاده می‌شود.

در مقاله‌ای با عنوان "ایکیگای: فرآیند اجازه روی دادن فرصت‌های شکوفایی شخص"، کوبایاشی سوکاسا می‌گوید "مردم تنها در شرایطی می‌توانند ایکیگای واقعی را حس کنند که بر اساس بلوغ شخصی، ارضای امیال مختلف، عشق و شادی، نشست و برخاست با دیگران، و نوعی از حس ارزش در زندگی، به سمت خودشناسی پیشرفت کنند."

ایکیگای باعث ایجاد آرامش ذهنی می‌شود و علاوه بر زندگی 
شخصی، بر جامعه و اجتماع نیز تاثیر دارد.

 معرفی کتاب ایکیگای

تنها راه داشتن عمری طولانی، پرهیز از فست فود و دخانیات و پرداختن به ورزش نیست، داشتن روحی با انگیزه و ذهنی سالم و فعال، نقش مهم تری را ایفا می‌کند.
کتاب ایکیگای، راهنمای ژاپنی ها برای داشتن عمر طولانی است که بر اساس تحقیقاتی جامع و علمی از اهالی روستای اکیناوا انجام گرفته است. هکتور گارسیا، نویسنده کتاب ایکیگای، طی مصاحبه‌ای با ساکنان روستای اکیناوا که بالاترین تعداد افراد بالای 100 سال را دارد، رازهایی را در مورد سلامتی و عمر طولانی‌ ساکنین آنجا کشف کرد.
کتاب ایکیگای توصیف فلسفه ی قدرتمند ژاپنی به همین نام است.
کتاب ایکیگای به بررسی ژاپنی‌ها و روش زندگی آن‌ها نظیر تغذیه سالم، میزان تحرک، رضایت و امیدواری‌شان پرداخته است.

خلاصه کتاب ایکیگای

راز بزرگی برای داشتن عمری طولانی و یک زندگی شاد وجود دارد، دانستن آن ساده و به عمل نشاندن آن کمی زمان‌بر است. اما قطعا ارزشش را دارد.
پیدا کردن و رسیدن به ایکیگای آرامش روح شمارا تضمین میکند.
پیشنهاد این کتاب مناسب افرادیست که به فلسفه و سبک زندگی ژاپنی علاقه‌مند هستند و یا امید به زندگی پایینی دارند و حتی هدف زندگی خود را پیدا نکردند.

خواندن این کتاب نه تنها روح شمارا تغذیه می‌کند بلکه برای جسم شما نیز مفید است.

بخشی از کتاب " Ikigai: ایکیگای "
در میان مناطق آبی جهان، اُکیناوا رتبهٔ اول را به خود اختصاص داده است. به‌ویژه زنان اُکیناوا از طول عمر و سلامتی بیش‌تری نسبت به زنان نقاط دیگر دنیا برخوردارند. پنج منطقهٔ عنوان‌شده در کتاب مناطق آبی نوشتهٔ دن بوئتنر عبارتنداز : 1. اُکیناوا، ژاپن (به ویژه بخش‌های شمالی جزیره): بومی‌های این منطقه رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و توفو دارند و آن را در وعده‌های کوچک مصرف می‌کنند. علاوه بر فلسفهٔ ایکیگای، موآی(6) یا ارتباطات عاطفی نزدیک با دوستان و فامیل نیز نقش مهمی در طول عمر آنان ایفا می‌کند. 2. ساردینیا، ایتالیا (به ویژه استان‌های نُورو و اگلیاسترا): بومی‌های این جزیره روزانه مقدار زیادی سبزیجات و یک یا دو لیوان نوشیدنی مصرف می‌کنند. مانند اُکیناوا ارتباطات اجتماعی نیز عامل دیگری است که مستقیماً با طول عمر آن‌ها ارتباط دارد. 3. لامالیندا، کالیفرنیا: محققان، گروهی از پیروان کلیسای ادونیست‌های روز هفتم(7) را مورد مطالعه قرار دادند که از طولانی‌ترین عمر در ایالات متحد برخوردارند. 4. شبه‌جزیرهٔ نیکویا، کاستاریکا: مردم محلی این منطقه پس از نود سالگی به‌طور چشمگیری فعالند. بسیاری از ساکنان قدیمی با بیدار شدن در ساعت 5:30 صبح و رفتن به مزارع برای کار کردن هیچ مشکلی ندارند. 5. ایکاریا، یونان: یک‌سوم ساکنان این جزیره که در نزدیکی کشور ترکیه واقع شده است، بیش از نود سال عمر دارند. (در مقایسه با کم‌تر از یک درصد از جمعیت آمریکا). به همین دلیل آن را جزیرهٔ عمرهای طولانی خطاب می‌کنند. به نظر می‌رسد راز آن سبک خاص زندگی است که خاستگاه آن به پانصد سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. سه منطقه از این پنج منطقه جزیره هستند که در آن‌جا منابع اولیهٔ زندگی کمیابند و مردم باید برای رفع نیازها به یکدیگر کمک کنند. برای بسیاری، کمک به یکدیگر می‌تواند آن‌قدر ایکیگای قدرتمندی باشد که آنان را زنده نگه دارد. بنا به نظر دانشمندانی که مناطق پنجگانهٔ آبی را مطالعه کرده‌اند، عوامل اصلی طول عمر، تغذیه، تحرک، هدفمند بودن در زندگی (ایکیگای) و ارتباطات قوی اجتماعی؛ داشتن دایرهٔ ارتباطات با دوستان و روابط خانوادگی خوب است. مدیریت زمان اعضای این جوامع به گونه‌ای است که استرس کم‌تر شود، از مصرف گوشت و غذای آماده کاسته شود و نوشیدنی(الکلی) بسیار کم مصرف شود. آن‌ها ورزش‌های افراطی انجام نمی‌دهند، اما تحرک روزانه دارند. پیاده‌روی می‌کنند و به سبزیکاری می‌پردازند. مردم مناطق آبی به جای رانندگی اغلب پیاده‌روی می‌کنند. کاری که تمام این افراد انجام می‌دهند این است که روزانه مقداری از زمان خود را به باغبانی می‌پردازند البته تا حدی که به بدنشان فشار نیاید. فعال ماندن باعث می‌شود شما صد سال زندگی کنید.«ضرب المثل ژاپنی»

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 0 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی