loader-img
loader-img-2

حقیقت عظیم

مجموعه بیانات آیت الله خامنه ای درباره حضرت فاطمه
امتیازدهی
3 (5)
  • ناشر : انقلاب اسلامی
  • نویسنده : سید علی حسینی خامنه ای
  • سال نشر : 1401
  • تعداد صفحات : 320
  • زبان کتاب : فارسی
  • شابک : 9786227491692
  • چاپ جاری : 1
  • نوع جلد : جلد نرم
  • قطع : رقعی
  • وزن : 294 گرم
  • شناسه محصول : 110188
معرفی کتاب

حقیقت عظیم

کتاب حقیقت عظیم توسط موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم گردآوری شده است. این کتاب مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری است، که با استناد به اسنادی قرآنی، روایی و تاریخی که بعضاً بیش از قرن ها قدمت دارند، با تجمیع تمام منابع مهم و معتبر شیعه و سنی و با تجمیع تمام سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از سال 1351 درباره زندگانی و شخصیت و مقامات معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها نگاشته شده، که برای اولین بار در بهار سال 1402 توسط انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی جهادِ یک زن مسلمان

از حضرت زهرا سلام الله علیها سخن‌ها گفته شده است و میدانید. از وفاداریش به شوهر، از خانه داریش، فرزندداریش، از احساس مسئولیتش در مقابل فرزندان، از دانشش، آگاهیش، از محبت رسول خدا به او، از ازدواج ساده و بی آلایشش، از جهیزیه کمش، از پشت پا زدنش به یک خصلت اصلی در وجود زن؛ یعنی تجمل طلبی و زیورخواهیش، از این زهد عجیبش از این‌ها چیزهایی شنیده‌اید. اما یک بعد دیگر در زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها هست که، اگر ما همه آن ابعاد دیگر را فراموش کنیم، این بعد خود نمایشگر شخصیتی بس عظیم و بسیار باشکوه و فوق العاده با عظمت است. و آن جهاد فاطمه زهرا سلام الله علیها است. جهاد فاطمه زهرا سلام الله علیها است که وی را به حقیقتی عظیم مبدل ساخته است. به راستی از جهاد فاطمه زهرا سلام الله علیها چه می‌دانید؟

جهاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یک حقیقیت عظیم است

از مبارزات ایشان در دوران زندگی پدرش چیز فراوانی نمی‌دانیم. خیلی اطلاعی نداریم. فقط همین قدر اطلاع داریم که دوران ازدواج این زن جوان 9 سال طول کشیده است و تمام این 9 سال شوهر جوان و محبوبش، یعنی علی؛ امیرالمومنین علیه السلام، در میدان‌های جنگ بوده و این دختر جوان یک بار به شوهرش نگفته آخر تا کِی؟ و این جهاد بسیار بزرگی است. بسیار جهاد عظیمی است. نه فقط به خاطر شوهرش نگفته تا کی، حتی به او نگفته پس کی به خودمان، به فرزندانمان، به خانه‌مان، به محبتمان؟ و آن محبت حضرت زهرا سلام الله علیها است که امیرالمومنین علی علیه السلام را به اشک و زاری وادار کرد. این ها شوخی نبود. آن محبتی که جلوه‌های سوزنده آن در لابلای مبارزات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میان این زن و شوهر به چشم می‌خورد با همه این محبت دلبستگی و محبت و عشق شورانگیزش به مبداءش به هدفش به راهش به مسلکش و به جهادش به قدری است که به شوهرش نمی‌گوید چرا زندگی نمی‌کنی؟ چرا در کنار زن و فرزند نمی‌مانی؟ همه‌اش در میدان جنگ هستی. شما بگویید در کدام جنگ امیرالمومنین نبود؟ در کدام جنگ در سراسر این غزوات پیاپی دوران حکومت و زمامداری رسول خدا علی نبود؟ فقط یک جنگ است که امیرالمومنین شرکت نکرد، و آن جنگ هم بالاخره به جنگ منتهی نشد. یعنی جنگ تبوک. که امیرالمومنین به دستور خود پیامبر در مدینه ماند. این سرباز جنگاور سلحشور را که شمشیرش در میدان‌های جنگ ناعره‌ی مرگ می‌آفریند در شهر حبس کرد و گفت بمان که تو وصی من هستی. بمان که تو جانشین من هستی.

صبر و فداکاری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این جهاد

این زن جوان یک بار به شوهرش نگفت بابا خسته شدیم. یک بار نگفت بس است. یک بار نگفت من هم دل دارم. و بسیار با عظمت است. یک بار خم به ابرو نیاورد. و من می‌گویم گرمی سخن و گرمی پذیرش حضرت زهرا سلام الله علیها موجب آن بوده است که امیرالمومنین گرمتر و مصمم‌تر بشود و جهاد علی تکمیل شد به جهاد زهرا. و این همان حقیقت عظیم است. یعنی فداکاری زهرا سلام الله علیها؛ یعنی خود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها.

فدک اولین شعار موجودیت تشیع

اولین شعاری که شیعه با آن موجودیت خودش را اعلام کرد، شعار فدک بود. دختر پیامبر اسلام، برای اینکه ثابت کند خلافت مال کسانی نیست که آن را در دست گرفته‌اند و بر مسند قدرت نشسته‌اند، گفت: فدک مرا غصب کرده اید. یعنی چه؟ یعنی شما مردم غاصبی هستید، ظالمید، ظالم که نمی‌تواند خلیفه پیغمبر خدا باشد. خلیفه‌ی مظهر عدل الهی باشد. چنین چیزی ممکن نیست.

خون حضرت فاطمه سلام الله علیها وسیله بقای اسلام

امیرالمومنین علی علیه السلام نرفت بعد از شهادت فاطمه زهرا شمشیر بکشد در مقابل مدعیان. بایستد و بگوید عزیز مرا از من گرفتید. با شما می‌جنگم. نه، علی آن بنده برگزیده شایسته خداوند، آن جویبار پیوسته به چشمه وحی و رسالت، می‌داند که فاطمه سلام الله علیها چرا کشته شد. می‌رود تا هدف فاطمه را تعقیب کند. خون فاطمه یک وسیله است. نه یک هدف. خود فاطمه هم یک وسیله است. امیرالمومنین هم یک وسیله است. همه وسیله و مقدمه‌ای برای اسلام هستند.

لزوم تبیین شخصیت حضرت فاطمه سلام الله علیها و الگوگیری از ایشان

انسان در برخورد با ذهنیت‌های جاری مردم در سراسر جهان، خیلی خوب این نکته را درک می‌کند که فرهنگ اسلامی در همه زمینه‌ها، مخصوصاً در زمینه‌هایی مثل مسئله زن، برای مردم ناشناخته است. پیام و رسالتی که اسلام برای بشریت دارد؛ یعنی تعالی و تکامل انسان و رشد انسان و مثمر واقع شدن انسان برای زندگی و برای پیشرفت جهان، برای زن و مرد شأن والای انسانی آنها را به صورت مشخصی تعیین کرده، اما این را دنیای غرب به درستی نفهمیده است. ما برای اینکه این مطلب را به جهان نشان بدهیم و فرهنگ مترقی و پیشرفته اسلامی را در این زمینه تشریح کنیم، بهترین نمونه، ترسیمِ چهره زنان برجسته اسلام است. چون شخصیت آنها، زندگی آنها، خود نشان دهنده تفکر اسلام درباره زن است. و در راس همه زنان برجسته عالم در طول تاریخ فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است که نماد یک حقیقت عظیم است.

 

خرید کتاب حقیقت عظیم

هم اکنون می‌توانید در صورت موجود بودن کتاب حقیقت عظیم را با تخفیف ویژه از سایت کتاب ابر خریداری نمایید.

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 2 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی
حسن کامشاد
25 آذر 1402

سلام این کتاب رو تا فردا میخوام ممکنه به دستم برسونید

طاها
20 آذر 1402

تقدیر و تشکر از سایت خوبتون. و ممنون بابت هدیه

برچسب ها