loader-img
loader-img-2

الهیه شمیران در دورنمای تاریخی

امتیازدهی
2 (5)
  • ناشر : موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
  • نویسنده : امیر سعید الهی
  • سال نشر : 1399
  • تعداد صفحات : 164
  • زبان کتاب : فارسی
  • شابک : 9786008709299
  • چاپ جاری : 1
  • نوع جلد : جلد نرم
  • قطع : رقعی
  • وزن : 208 گرم
  • شناسه محصول : 21238
معرفی کتاب

معرفی کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی

کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی به قلم امیرسعید الهی درآمده است و یکی از همان آثار مکتوبی است که تلاش می‌کند هویت شمیران زیر پتک برج‌سازان گم نشود.
در بخش اول کتاب الهیه شمیران به پیشینه الهیه از جمله آمدن الهی‌ها به خرازین و خریدن آن از میرزا حسین تجریشی و حضور شمس‌الادبا در الهیه پرداخته شده و در وصف امین‌الدوله و باغ الهیه مطالبی بیان گردیده است.
بخش دوم به ماجرای آمدن امینی‌ها در الهیه، ماجرای تحصن در الهیه و تأسیس اولین کارخانه کبریت‌سازی و... اختصاص یافته است.
در بخش سوم به زمان شکل‌گیری باغ‌های الهیه در آغاز دوران قاجار اشاره می‌کند. از نکات قابل توجه درباره باغ‌های این دوره این است که از نظر مالکیت منطقه‌ای زنانه بوده‌اند؛ زیرا بیشتر  باغ‌ها در تملک زنان ثروتمند بود که آنها را از پدر یا شوهر خود به ارث برده بودند.
بخش چهارم کتاب به گذر پادشاهان از ناصرالدین‌شاه تا رضاخان در الهیه می‌پردازد؛ همچنین در این بخش کتاب، به مذاکرات نفت کنسرسیرم که در الهیه انجام شد و به عقد قرارداد امینی ـ پیچ منجر گردید اشاره شده است.
بخش پنجم به سرنوشت باغ‌ها و زمین‌های حکیم الهی در الهیه و سنت غصب زمین در دوران قاجار و پهلوی اختصاص یافته است.
در بخش بازنویسی و تصاویر، اسناد خرید باغ‌ها و زمین‌های الهیه و منابع و مآخذ در دسترس مخاطب قرار گرفته است.
به گفته داریوش شهبازی، تهران‌پژوه معاصر، «خورآذین» نام تاریخی و کهن محله الهیه است. در ریشه‌شناسی این واژه به کلمه «خورآبه» یا همان پرستشگاه‌هایی می‌رسیم که پیش از رواج دین زرتشت در ایران وجود داشتند. در شمیرانات نیز بیش از سه‌هزار سال پیش، خورابه‌ها پرستشگاه بومیان منطقه بودند. خورابه از دو واژه «خور» به معنای خورشید و «آبه» پسوند مکان، تشکیل شده است. بومیان شمیرانات به این پرستشگاه‌ها خورابه یا جایگاه خورشید می‌گفتند. در دوران قاجار نام این ‌آبادی به الهیه تغییر کرد. علت تغییر نام این آبادی از خورآذین به الهیه این است که میرزا جعفر الهی لواسانی معروف به حکیم الهی، که پرورش‌یافته مکتب اصفهان بود، قبل از اینکه منطقه خرازین رو به آبادانی گذارد این ناحیه را از میرزا محمدحسین تجریشی خرید.

نویسنده درباره کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی چنین می‌گوید 

چند دلیل مهم داشتم که کتاب الهیه شمیران را بنویسم. اصلی‌ترین دلیلم به دوران کودکی‌ام ربط دارد. چون از کودکی به خاطر دارم که به ما می‌گفتند: «الهیه مال ما بوده.» همیشه کنجکاو به بیشتر دانستن درباره تاریخ این محله بودم و پیدا شدن یکسری اسناد انگیزه‌ام را بیشتر کرد. به مرور زمان مطالعه و منابع بیشتری را در این‌باره جمع‌آوری کردم. همچنین یکسری از اسناد خرید ملک و زمین‌ها از پیشینیان به ما سپرده شد که در گنجینه خانوادگی محفوظ است.

کتاب های مشابه با کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی

کتاب واپسین وارث تخت و تاج قاجار
کتاب خاطرات سفیر
کتاب صبح شام (روایتی از بحران سوریه)
کتاب برای تاریخ می‌گویم
کتاب دو قرن سکوت

کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی مناسب برای چه کسانی است؟

داستان تاریخی به نوعی بین تاریخ و ادبیات قرار می‌گیرد. برای علاقمندان به تاریخ و تاریخ ایران، خواندن کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی فرصت مناسبی است تا اطلاعات مفیدی را از آن دوران کسب کنید.
هم‌اکنون می‌توانید کتاب الهیه شمیران در دورنمای تاریخی را از سایت ابربوک تهیه کنید.

بخشی از کتاب " الهیه شمیران در دورنمای تاریخی "
«میرزا یحیی دولت‌آبادی به امین‌الدوله، صدراعظم مظفرالدین شاه که بیشتر زمین‌های الهیه برای همسر او بود می‌گوید: «اینجا چقدر زیبا و باصفاست.» امین‌الدوله در پاسخ می‌گوید: «چون اینجا به نام خداست؛ الهی.»‌ ای کاش امروزی‌ها به این نام توجه داشتند و باغ‌ها را تخریب نمی‌کردند. برج‌سازی در اینجا از سال 1350 به بعد شروع و جمعیت زیاد شد. آپارتمان‌های سیمانی و بتنی جای درختان سبز نشستند. جای همه باغ‌ها در الهیه امروز خالی است. متأسفانه در یک دوره برای تهرانی‌ها اهمیتی نداشت که درختان باید سر جای خودشان باقی بمانند و با در نظر گرفتن مسائل و سود مادی دست به قلع و قمع باغ‌ها زدند. زمین‌های بزرگ باغی همه قطعه قطعه شدند و از بین رفتند. باغ‌های معروف این محله شامل کبریت سازی، امین دفتر، امین‌الدوله، دیبا، سپهدار، تیغستان، شریف نفیسی، باغ باشگاه شرکت نفت و باغ سفارت‌های آلمان و ترکیه در پل رومی و روسیه، باغ بیمارستان آمریکایی و بسیاری باغ‌های دیگر بودند که امروزه اثری از برخی از آنها نیست.»

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 0 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی
برچسب ها