loader-img
loader-img-2

خلق مدل کسب و کار

امتیازدهی
2 (5)
معرفی کتاب

معرفی کتاب خلق مدل کسب‌ و کار

کتاب خلق مدل کسب و کار با عنوان انگلیسی (Business Model Generation) نوشته الکساندر استروالدر (Alexander Osterwalder) و ایو پیگنیور (Yves Pigneur) در سال 2010 میلادی منتشر شد. کتاب خلق مدل کسب و کار یکی از مهم‌ترین و مشهورترین آثار در حوزه‌ی کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار به شمار می‌آید که پس از انتشار با استقبال بسیار زیادی از سوی خوانندگان در سراسر دنیا روبه‌رو شد.
کتاب خلق مدل کسب و کار در پنج بخش اصلی تمامی نکات لازم جهت آشنایی و بهره‌برداری از مدل‌های کسب ‌و کار پویا و قابل استفاده را بیان می‌کند که عبارت‌اند از:
1.تابلوی طراحی مدل کسب‌وکار: ابزاری برای توصیف، تحلیل و طراحی مدل‌های کسب‌وکار
2.الگوهای مدل کسب‌وکار براساس مفاهیم توسعه داده شده توسط متفکران پیشرو عرصه کسب‌وکار
3.تکنیک‌ها برای کمک به طراحی مدل کسب‌وکار
4.تفسیر مجدد استراتژی از نگاه مدل کسب‌وکار
5.فرآیندی عمومی برای کمک به طراحی مدل‌های کسب‌وکار که تمامی مفاهیم، تکنیک‌ها و ابزارهای خلق مدل کسب‌وکار را به یکدیگر پیوند می‌دهد.
کتاب خلق مدل کسب و کار به همت بابک وطن‌دوست، حسام‌ الدین ساروقی و غلامرضا توکلی ترجمه و پیش‌گفتار دکتر علینقی مشایخی، توسط نشر آریاناقلم در سال 1398 منتشر و روانه‌ی بازار کتاب ایران شده است که می‌توانید آن را هم‌اکنون از سایت ابر بوک تهیه و خریداری نمایید. در ترجمه کتاب حد امکان تلاش شده جدای از کیفیت محتوا، فرم ظاهری آن هم تا حد زیادی شبیه کتاب اصلی طراحی و تولید شود.

درباره‌ی الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور، نویسندگان کتاب خلق مدل کسب و کار

الکساندر استروالدر شهرت خود را با پیشنهاد بوم مدل کسب و کار یا Business Model    Canvas  به دست آورده است. او بوم مدل کسب و کار را در کتابی تحت عنوان Business Model Generation  یا خلق مدل کسب و کار معرفی و مطرح کرد. البته استروالدر در کتاب خلق مدل کسب و کار تنها نبود و یک نویسنده همکار هم داشت که متأسفانه کمتر به او توجه می‌شود: ایو پیگنیور.
با وجودی که نام ایو پیگنیور را کمتر می‌شنویم و معمولاً بوم مدل کسب و کار با نام استروالدر گره خورده است، اما نقش پیگنیور هم در توسعه این ابزار، بسیار کلیدی است. پیگنیور دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه لوزان سوییس است و بیست سال بیشتر از استروالدر سن دارد. هر دو نفر با هم و به صورت انفرادی سمینارهای آموزشی متعددی در زمینه مدل کسب و کار برگزار می‌کنند و به بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان، خدمات آموزشی ارائه کرده‌اند.
از دیگر کتاب‌های الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور که توسط انتشارات آریانا قلم به زبان فارسی برگردانده شده است می‌توان به کتاب‌های «مدل کسب‌وکار شما»، « طراحی ارزش پیشنهادی» اشاره کرد.

خلق مدل کسب و کار چه می‌گوید؟

موضوع اصلی مورد بحث کتاب خلق مدل کسب ‌و کار تابلوی طراحی مدل کسب ‌و کار است. تابلوی طراحی مدل کسب‌ و کار به تعریف این کتاب زبانی مشترک برای توصیف، مصورسازی، ارزیابی و تغییر مدل‌های کسب‌ و کار است. تابلوی طراحی مدل کسب ‌و کار از 9 جز اصلی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:
بخش‌های مشتری
ارزش‌های پیشنهادی
کانال‌ها
ارتباط با مشتری
جریان‌های درآمدی
منابع کلیدی
فعالیت‌های کلیدی
مشارکت‌های کلیدی
ساختار هزینه
الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور در کتاب خلق مدل کسب ‌و کار پس از توضیح کامل درباره‌ی تابلوی طراحی مدل کسب ‌و کار و هر یک از 9 جز سازنده‌ی آن، ارزیابی تفصیلی نیز برای هر کدام از اجزای سازنده ارائه می‌دهند. این دو نویسنده بر این باور هستند ارزیابی مدل کسب ‌و کار بسیار مهم و حائز اهمیت است و نگاه به اجزای آن به صورت جزئی می‌تواند راهی درست و هوشمندانه برای ارائه‌ی ایده‌های جدید و خلاقیت باشد و از این طریق می‌توان قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات هر مدل‌ کسب‌وکار را بررسی و میزان آن‌ها را ارزیابی کرد.
سایت ابر بوک به پژوهشگران و علاقه‌مندانی که به دنبال ابزاری برای استفاده از رویکردی نوین در مدیریت با ترسیم طراحی مدل کسب و کار به خلقی نوآورانه دست بزنند، کتاب خلق مدل کسب و کار را پیشنهاد می‌دهد.
 

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 2 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی
علی رضا محبی
14 شهریور 1400

کتاب تفکر طراحی در کسب و کار نیز در این حوزه بسیار به من کمک کرد.

علی رضا محبی
14 شهریور 1400

یکسال طول کشید تا این کتاب را آرام آرام بخوانم و از هر فصلش استفاده کنم. جزو کتاب هایی بود که برای فهم چهارچوب و مدل کسب و کارهای جدید خیلی کمک می کند و مناسب است.

برچسب ها