loader-img
loader-img-2

ملکوت

امتیازدهی
2 (5)
  • ناشر : معین
  • نویسنده : بهرام صادقی
  • سال نشر : 1400
  • تعداد صفحات : 114
  • زبان کتاب : فارسی
  • شابک : 9789641652625
  • چاپ جاری : 1
  • نوع جلد : جلد نرم
  • قطع : رقعی
  • وزن : 116 گرم
  • شناسه محصول : 36429
معرفی کتاب

در ملکوت گم می‌شوید!

ملکوت نام رمان کوتاهی از بهرام صادقی است. کتاب ملکوت حلول جن در آقای مودت را روایت می‌کند. بهرام صادقی در این داستان یک نشست چند ساعته را نقل می‌کند. رمان کوتاه ملکوت، داستانی است که اولین بار در جلسات ادبی جنگ اصفهان خوانده شد. این کتاب تنها اثر بلند بهرام صادقی است. سایت ابر بوک به مخاطبین جدی ادبیات داستانی ایران خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کند. 
کتاب ملکوتِ بهرام صادقی بهترین کتاب درباره تاریخ اجتماعی ایران است. بهرام صادقی در کتاب ملکوت سعی دارد با رویکردی روانشناختی به طرح داستان بپردازد.  ساختار داستان شامل شش فصل است که از آن‌جا که یک روایت غیرخطی را روایت می‌کند در نگاه اول غیرمنسجم و آشفته می‌نماید.
داستان بلند ملکوت نخستین بار در سال 1340 در مجموعه داستان سنگر و قمقمه‌های خالی منتشر شد و سپس به عنوان یک کتاب مستقل به چاپ رسید.  ارتباط عمیق و غیرقابل‌انکار بین داستان‌های شخصیت نویسنده، موضوعی است که به عنوان گام اول در تحلیل ملکوت ضروری به نظر می‌رسد. ملکوت آیینه‌ی آنچه بهرام صادقی زیسته است. نویسنده، روانپزشکی است از قشر مرفه اجتماع که علاقه‌اش به مولانای رومی مثال‌زدنی است. در دوره‌ی دانشجویی تحت‌تاثیر جریان‌های اگزیستانسیالیستی حاکم بر جمع روشنفکران دهه‌ی چهل قرار می‌گیرد و در این میان تاثیر یک معلم فلسفه به نام ایرج پورباقر و افکار او که در تضادی آشکار با مولاناست، را نمی‌شود نادیده گرفت. ملکوت محصول جدایی صادقی از جهان پوچ و قصد او به بازگشت به دنیای شورانگیز و شرقی مولوی است. بازگشتی که خود می‌داند بر اثر اعتیاد امکان‌پذیر نیست.

درک زندگی با شخصیت‌های داستانی

هر کدام از شخصیت‌های ملکوت نماینده‌ی یکی از اقشار جامعه هستند. مرد چاقی که تنها نگرانی‌اش این است که مبادا به یبوست دچار شود، آقای مودت مرد نسبتا با سوادی است و بسیار خوش ذوق است، منشی جوانی که زلال است و دکتر عقیمی که همه را عقیم می‌خواهد و شکو که نماینده‌ی توده‌ی مردم است و بی‌هیچ تشخص و هویتی به زحمت خود زنده است و اتفاقا راه و رسم زندگی را بلد است.
یکی از مهم‌ترین معیارهای یک رمان ماندگاری آن است. ملکوت بهرام صادقی رمانی از این‌دست است که کهنه و فرسوده نشده و در فُرم و محتوا هنوز تازگی دارد. آنچه ملکوت را حتی نسبت به رمان‌هایی با این سطح متفاوت می‌کند، این امر است که «ملکوت» پاسخ مخالفان خود را داده است. دیگر آنکه از مخالفانِ دیروز ملکوت کمتر سخنی به میان می‌آید و در این روزها بهرام صادقی در میان نسل تازه داستان‌نویسی ایران جایگاه رفیعی دارد.
فیلم ملکوت از رمان ملکوت بهرام صادقی بهره گرفته شد و به کارگردانی خسرو هریتاش در سال 1355 ساخته شد. ملکوت توسط مترجم مغربی دکتر احمد موسی به عربی ترجمه و انتشارات الربیع در قاهره آن را به سال 2018 منتشر و چاپ کرده‌ است.

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 0 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی
برچسب ها