loader-img
loader-img-2

سلوک عاشورایی: منزل دهم - شرح خطبه منا

امتیازدهی
2 (5)
  • ناشر : مصابیح الهدی
  • نویسنده : مجتبی تهرانی
  • سال نشر : 1398
  • تعداد صفحات : 348
  • زبان کتاب : فارسی
  • شابک : 9786009319565
  • چاپ جاری : 4
  • نوع جلد : جلد نرم
  • قطع : رقعی
  • وزن : 398 گرم
  • شناسه محصول : 6552
معرفی کتاب

معرفی کتاب سلوک عاشورایی: منزل دهم-شرح خطبه‌ی منا

کتاب سلوک عاشورایی: منزل دهم-شرح خطبه‌ی منا نوشته‌ی مجتبی تهرانی گزیده‌ای از مباحث مطرح شده توسط حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(حفظه الله تعالی) است که در ایام محرم و صفر در جلسات عمومی ایراد گردیده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبعدی گوشه‌هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملا بی سابقه است. مرحوم استاد در بخش دوم از مباحث خود به ترجمه و شرح خطبه منا می‌پردازند که با توجه به موقعیت مکانی و زمانی همچنین ویژگی حاضران و مخاطبان آن بیشتر باید مورد توجه اندیشمندان و تحلیلگران قرار گیرد. برای خرید کتاب سلوک عاشورایی: منزل دهم-شرح خطبه‌ی منا می‌توانید به سایت ابر بوک مراجعه نمایید.

آنچه باید درباره‌ی کتاب سلوک عاشورایی: منزل دهم-شرح خطبه‌ی منا بدانیم

عظمت قیام انسان ساز حضرت سیّدالشّهداء سبب شده است که نتوان تنها یک هدف برای آن در نظر گرفت یا تنها از یک بُعد و زاویه به آن نگاه کرد. تاب حاضر پایان بخش و در حقیقت مروری بر همه مطالب قبلی است .حضرت استاد در بخش اول سخنان خود با استناد به پیشگویی های امام علیه السلام درباره‌ی جزئیات مصائب و سختی‌های این حرکت نتایج و پیامد‌های قیام سرنوشت دشمنان و آینده‌ی تاریک کوفیان هدفمند بودن قیام را اثبات کرده و حرکت امام علیه السلام را قیامی آگاهانه و کاملا برنامه‌ریزی شده معرفی می‌نمایند . معظم له در این فراز حرکت کربلا را مبتنی بر یک فرهنگ جدید الهی ارزیابی کرده که تنها در مکتب اولیای خاص خدا معنا دارد .در این فرهنگ جدید عاشورایی کشتن مساله اصلی نیست بلکه ممکن است کشته شویم و برای بقای هدف قربانی بیشتری تقدیم نماییم. از همین روست که نه تنها بقای اسلام و اساس مکتب توحید با قیام امام حسین علیه السلام پیوند خورده است که اساسا بقای هر اندیشه و هر معنویتی مدیون قیام عاشوراست. 
بر این مبنا، حضرت استاد تلاش کرده‌اند با مروری بر کلمات و جملات امام حسین(علیه السلام) در طول این حرکت، از مدینه تا کربلا، چارچوبی از اهداف و ابعاد این قیام ارائه کرده و ساختار بحث را با تکیه بر منابع و معارف غنی اسلامی، نظیر قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) تکمیل نمایند تا مُراد از هر بُعد و هدفی که حضرت سیّد الشّهداء مطرح کرده‌اند، به درستی روشن شود.
در حقیقت، شیوه ی علمی مباحث استاد، نوعی «تفسیر روایت به آیات و روایات» است. در این شیوه، جملات کلیدی امام حسین(علیه السلام) مبنای «تئوری پردازی علمی» قرار گرفته و سپس به کمک آیاتی از قرآن کریم و سایر روایات اهل بیت(علیهم السلام) تبیین می‌شود. جاذبه و زیبایی این تفسیر در این است که مخاطب، در خلال این مباحث ضمن دست‌یابی به فهمی عمیق‌تر و دقیق‌تر از کلمات و جملات حضرت، متوجه می‌شود که هر یک از اهداف قیام عاشوراء را می‌توان از ابعاد گوناگونِ فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی مورد بررسی قرار داد.

دیدگاه شما

نظرات کاربران ( 0 نظر)
نام و نام خانوادگی
کد امنیتی